fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

מהי בדיקת טופוגרפיה של הקרנית?

טופוגרפיה של הקרנית היא טכניקת צילום מיוחדת הממפה את פני הקרנית. זה עובד בדומה למפה D3 (תלת מימדית) של העולם, שעוזרת לזהות תכונות כמו הרים ועמקים. אבל עם סריקת טופוגרפיה, רופא יכול למצוא עיוותים בעקמומיות של הקרנית, שהיא בדרך כלל חלקה. גם כן, זה עוזר לרופאים לעקוב אחר מחלות עיניים ולתכנן ניתוח.

טומוגרפיה של הקרנית היא טכניקת צילום מיוחדת נוספת שממפה את הקרנית אך היא מתקדמת יותר מהטופוגרפיה בזכות יכולתה לסרוק לא רק את פני השטח הקדמיים של הקרנית אלא גם את פני השטח האחוריים בקרנית, טומוגרפיה של הקרנית גם משווה בין המפות של הקרנית. קרנית קדמית ואחורית ויכולה לתת הרבה יותר מידע ויכולה לגלות מצבי קרנית עדינים כמו קרטוקונוס או מצבי אקטזיה אחרים של הקרנית.

שימושים:

ניתן להשתמש בטומוגרפיה וטופוגרפיה של הקרנית כדי למפות את הקרנית על מנת לאבחן, לנהל ולעקוב אחרי מספר מצבים של הקרנית כמו:

אסטיגמטיזם וקרטוקונוס: טופוגרפיה יכולה לעזור למצוא אסטיגמטיזם ומקרים מוקדמים של קרטוקונוס ולעקוב אחרי התקדמותם.

צלקות: טראומה (פציעה) או זיהומים יכולים לגרום לצלקות בקרנית כך שזה משנה את צורת הקרנית.

התאמת עדשות מגע: סריקות טופוגרפיה עוזרות למצוא איזה סוג של עדשות מגע ניתן להרכיב כדי לשפר את הראייה. אם הסריקה מראה עיוות רב, לפעמים עדשת מגע קשיחה מיוחדת (RGP) יכולה לעזור לתקן את הראייה.

גידולים: ניתן לעקוב אחר גודל הפטריגיה או גידולים אחרים באמצעות טופוגרפיה.

כיצד מסייעת טופוגרפיה של הקרנית בניתוח?

בניתוח לייזר: טופוגרפיה וטומוגרפיה יכולות לעזור בהחלטה האם הקרנית מתאימה לניתוח לייזר. במהלך ניתוח לייזר כמו לאסיק, צורת הקרנית משתנה כדי לתקן מצבים כמו קוצר ראייה (קוצר ראייה). סריקת טופוגרפיה עוזרת למנתח להבין כיצד לעצב מחדש במדויק את הקרנית.

בניתוחי קטרקט: כאשר קטרקט הופך את העדשה הטבעית של העין לעדשה עכורה, היא מוחלפת בעדשה תוך עינית (IOL) במהלך ניתוח קטרקט. טופוגרפיה של הקרנית עוזרת למנתחים לבחור את IOL הנכון במקרים מסוימים.

השתלות קרנית: לאחר השתלת קרנית, המנתח עשוי להשתמש בטופוגרפיה של הקרנית כדי לעזור למטופל להחלים בצורה נכונה. התמונות עוזרות להעריך אילו תפרים יש להסיר ומתי על סמך צורת הקרנית.

צילוב קרנית: פרוצדורת צילוב קרנית מסייעת בחיזוק קרנית אצל מטופלים עם קרטוקונוס. ניתן לעשות סריקת טופוגרפיה כדי לראות אם יש צורך בפרוצדורה זו. לאחר הניתוח, נעשות סריקות לניטור העין

כיצד מתבצעת הבדיקה?

הבדיקה אורכת שניות בודדות והיא לא פולשנית (שום דבר לא נוגע בעין במהלך הסריקה) וללא כאבים. הנבדק יושב מול מכשיר קעור עם עיגולים מוארים בתוכו. משענות הסנטר והמצח שומרים על אבטחת ראש הנבדק כדי לקבל את התמונות הברורות ביותר. הנבדק אמור לבהות במטרה קבועה במרכז בזמן צילום התמונות.

דילוג לתוכן