fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

מהי בדיקת שדה ראייה Humphrey?

שדה הראייה הוא פשוט השטח הרחב של המרחב שלפנינו. מבלי להזיז את עינינו, אנו רואים לא רק את מה שישר קדימה, אלא חלק ממה שנמצא מלמעלה, מלמטה ומשני הצדדים.

רוב האנשים מכירים את זה כ”ראייה היקפית”. כל האזור שאנו רואים נקרא שדה הראייה. בדיקת שדה ראייה מודדת שני דברים:

• כמה רחוק למעלה, למטה, שמאלה וימינה העין רואה בלי לזוז.

• עד כמה הראייה רגישה בחלקים שונים של שדה הראייה.

מה המטרה של בדיקת שדה הראייה?

מטרת הבדיקה היא לעזור לרופא למצוא פגמים בשדה הראייה שיכולים להיות סימנים למחלות שונות בעין, בעצב הראייה ובמוח. הבדיקה מוצאת סימנים מוקדמים למחלות כמו גלאוקומה הפוגעות בראייה בהדרגה.

חלק מהאנשים הסובלים מגלאוקומה אינם מבחינים בבעיות בראייה, אך בדיקת שדה הראייה מראה שהראייה ההיקפית פוחתת. על ידי חזרה על בדיקות שדה ראייה נוספות במרווחי זמן קבועים, הרופאים יכולים גם לדעת אם המטופל משתפר או מחמיר.

בדיקת שדה ראייה יכולה גם לעזור לרופא לגלות יותר על החלק של עצב הראייה והמוח. ישנם דפוסים ידועים בתוצאות הבדיקה המסייעים לרופאים לזהות סוגים מסוימים של פציעה או מחלה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

ישנם כמה סוגים של בדיקות שדה ראייה, אבל לכולם יש דבר אחד במשותף: המטופל מסתכל ישר קדימה בנקודה אחת ומאותת כאשר חפץ או אור נראים איפשהו מהצד. בדיקת שדה הראייה הנפוצה ביותר היא בדיקת שדה הראייה “המפרי”.

בדיקת שדה הראייה המפרי היא טכניקה מתקדמת מאוד למדידת שדה הראייה וחישוב תוצאות המסייעות במידע מדויק יותר על שדה הראייה. הבדיקה מתבצעת עם מכשור ממוחשב ודורשת שיתוף פעולה של המטופל. במהלך הבדיקה הראש תמיד באותו מקום.

למכשיר יש “מטרה” מרכזית גדולה שעליה מסתכל המטופל, כך שניתן לשמור על מרכז שדה הראייה יציב. המכשיר משתמש בנקודות אור זעירות כדי לבדוק את הראייה, וניתן לשנות את הבהירות והצבע של האור כדי למדוד את רגישות הראייה בכל מקום. הבדיקות ניתנו לאלפי אנשים בריאים, כך שהתוצאות ה”נורמליות” ידועות למדי. המכשיר יכול להשוות כל בדיקה חדשה לתוצאות נורמליות.

דילוג לתוכן