fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

חסימת תעלת הדמע בילדים

מהי חסימת תעלת הדמע בילדים?

בדרך כלל העין מייצרת דמעות בכדי להרטיב את פני העין. הדמעות המופרזות מתנקזות דרך פתחים זעירים בשולי העפעפיים. משם, הם מתנקזים לאף דרך “צינורות” קטנים המכונים תעלות הדמע. אם תעלת הדמע נחסמת, הילד יסבול מדמעת מתמשכת ומהפרשות לבנות וצהבהבות בדמעות ועל הריסים. 

 

כיצד מאבחנים תעלת דמע חסומה?

לרוב, ההורים יבחינו שהילד סובל מדמעת מתמשכת ומהפרשות לבנות וצהבהבות בדמעות ועל הריסים. ניתן לאבחן חסימה בתעלת הדמע בבדיקת עיניים פשוטה על ידי רופא העיניים.

כיצד מטפלים בחסימת תעלת הדמע?

הטיפול בחסימה יכול להשתנות בהתאם לגיל הילד ולמצב העיניים. זה לא יוצא דופן שתינוק ייוולד לפני שתעלות אלה פתוחות לחלוטין. לרוב אין לכך השפעה למעט עיניים דומעות. רוב הילדים פשוט צומחים מזה. עם זאת, המצב יכול להיות חמור יותר כאשר נוזל הדמעות מצטבר בתוך צינור האף. בסופו של דבר, הצינור יכול לפתח דלקת וזיהום. מצב זה יכול להוביל לחסימה קבועה של תעלת הדמע. 

הטיפול מתחיל בדרך כלל בביצוע עיסוי עדין עם קומפרסים חמים באזור תעלת הדמע. זה יכול לעזור לניקוז נוזלים וגם לפתיחת החלק הסגור של התעלה. אם החסימה לא נעלמת תוך גיל 9 חודשים, או אם החסימה גורמת לבעיות אחרות כמו גירוי או זיהומים מתמשכים, מומלץ אז לבצע ניתוח לפתיחת התעלה.

הטיפול הניתוחי המומלץ במצב זה הוא פתיחת התעלה בעזרת צינורית מיוחדת (Probing) או פתיחת התעלה בעזרת צינורית מיוחדת (Probing) יחד עם הכנסת סטנט פלסטיק קטן לתעלה למשך מספר חודשים. הניתוח לא נמשך זמן רב, בד״כ חצי שעה, ומתבצע בחדר ניתוח עם הרדמה כללית (הילד “ישן” במהלך הניתוח). הניתוח מוצלח מאוד.

דילוג לתוכן