fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

מה זה ניסטגמוס (ריצוד עיניים)?

ניסטגמוס הינו מצב בו העיניים נעות באופן לא רצוני וללא שליטה. העיניים יכולות לנוע בצורה אופקית, אנכית או מעגלית. ניסטגמוס מופיע בשתי העיניים ויכול להשתנות בתדירות ובטווח התנועה בהתאם לסיבת התופעה. בנוסף, ניסטגמוס יכול להשתנות בתדירות ובטווח התנועה בהתאם לכוון המבט של העיניים או מיקום הראש.

 מסיבה זו, חלק מהמטופלים מאמצים מנח ראש ספציפי להאטת הניסטגמוס. ברוב המקרים ניסטגמוס הוא מצב מולד שמופיע בין כמה שבועות לכמה חודשים לאחר הלידה. במקרים נדירים יותר, ניסטגמוס יכול להופיע בשלב מאוחר יותר בחיים, במקרים אלו, בד”כ כתוצאה מבעיות במערכת העצבים או במוח.

ניסטגמוס בד”כ מלווה בראיה ירודה ולא איכותית ורוב המטופלים שסובלים מניסטגמוס מרכיבים משקפיים. למטופלים אלו יש גם רגישות לאור, הם חשים שהעולם רועד, סובלים מסחרחורות ובעיות ראייה אחרות.

מלבד הראיה הירודה שסובלים  ממנה מטופלי ניסטגמוס, יש עוד שני דברים מאוד משמעותיים שמפריעים למטופלי ניסטגמוס. הדבר הראשון הוא שרוב המטופלים לא יכולים לקבל רישיון נהיגה בגלל הראיה הירודה, משמעות הדבר היא שהם לא עצמאיים בהתניידות.

 הדבר השני הוא הפגיעה בדימוי העצמי אצל חלק מהמטופלים עקב הניסטגמוס. פה בעצם התערבותנו כרופאים לטיפול בנסיטגמוס היא מאוד משמעותית וחיונית לעזור למטופלים הללו לקבל רישיון נהיגה ולחיות אורח חיים נורמלי ללא הגבלות ובעצמאות מלאה. בנוסף, התערבותנו גם משפרת דימוי עצמי ומגבירה ביטחון עצמי.

מה גורם לניסטגמוס (ריצוד עיניים)?

המוח אחראי לתנועת העיניים. אם יש בעיה כלשהי במרכז הבקרה על תנועות העיניים של המוח, ניסטגמוס עלול להופיע. המנגנון שבאמצעותו המוח מאבד שליטה על תנועת העיניים אינו מובן לחלוטין במחקר המדעי.

 ניסטגמוס יכול להופיע במצבים רפואיים רבים כמו לבקנות, מחלות עיניים גנטיות, מחלות רשתית מולדות, אטרופיה ברשתית ועוד. בנוסף, מגוון רחב של בעיות עיניים אצל תינוקות וילדים כמו קטרקט ופזילה יכולים לגרום לריצוד עיניים. שבץ מוחי, פגיעת ראש, שימוש בתרופות מסוימות ושימוש באלכוהול או סמים גם כן יכולים לגרום להופעת ניסטגמוס.

מהם הסימנים של ניסטגמוס (ריצוד עיניים)?

הסימן החשוב ביותר של ניסטגמוס הוא התנועה המהירה והלא רצונית של העיניים. ניסטגמוס יכול לגרום לראייה ירודה, לאימוץ מנח ראש לא ישר (הטיה או סיבוב הראש, הרמה או הורדה של הראש והסנטר), הרגשה שהעולם רועד, רגישות לאור, סחרחורות ובעיות ראייה אחרות.

כיצד מאבחנים ניסטגמוס?

בדרך כלל ניסטגמוס מזוהה ע״י המטופל עצמו, הוריו או קרובי משפחתו. האבחנה הסופית נעשית בקלות בבדיקת עיניים פשוטה על ידי רופא עיניים. כדי לאבחן סיבת הניסטגמוס, נדרשות מספר בדיקות, כגון בדיקת עיניים מלאה, הקלטת תנועות עיניים CT, ERG, VEP, או MRI.

כיצד מטפלים בניסטגמוס?

הטיפול בניסטגמוס תלוי בגורם ובמקרה עצמו. המטופל יכול לשפר את תופעת הריצוד באמצעות משקפיים או עדשות מגע, אך בדרך כלל זה לא מספיק. ניתוח לייזר להסרת משקפיים, החלפת עדשה, תיקון פזילה עוזרים במקרים רבים לבעיית ריצוד העיניים. ניתוח לניסטגמוס עוזר רבות למטופלים הסובלים מניסטגמוס (מולד או נרכש), ראה מטה.

ניתוח לניסטגמוס?

הניתוח נועד להפחית באופן משמעותי את תדירות וטווח התנועה של העיניים ובכך לשפר את מצב העיניים. בנוסף, אם יש תנוחת ראש לא תקינה בגלל הניסטגמוס (הטיה או סיבוב הראש, הרמה או הורדה של הראש והסנטר), הניתוח יכול להקל מאוד וכך המטופל יזכה למנח ראש טבעי וצמיחה תקינה.

 אם יש בנוסף לניסטגמוס גם פזילה, אפשר לתקנה באותו ניתוח. מחקרים הראו כי לאחר הניתוח, התדירות והמידה של תנועת הניסטגמוס פוחתות באופן משמעותי וכי יש פחות בעיה בראייה. במקרים רבים שיפור בראייה. יש לציין כי הניתוח לא נועד לרפא את הניסטגמוס אלא לשפר אותו ולהפחית את התדירות ואת טווח התנועה של העיניים. 

מה זה ניסטגמוס (ריצוד עיניים)?
דילוג לתוכן