fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

מה זה קרטוקונוס (קרנית חרוטית)

קרטוקונוס הוא מצב בו הקרנית מאבדת את הצורה הטבעית שלה ומתחילה לבלוט קדימה עד שמקבלת צורת קון (קונוס). עם הזמן הקרנית הופכת לדקה יותר ונוצר אסטיגמטיזם (צילידיר) לא סדיר ומיופיה גבוהה (קוצר ראיה) שמביאים לשינוי המספר משקפיים . אם הנושא לא מטופל, יכול להתפתח איבוד ראיה ועיוורון.

מה גורם לקרטוקונוס (קרנית חרוטית)

הגורמים לקרטוקונוס אינם ידועים ברובם. זה יכול להיות נפוץ במשפחות וקורה לעתים קרובות יותר אצל אנשים  במצבים רפואיים מסוימים. חולים עם קרטוקונוס הנוטים לשפשף רבות את העיניים יכולים להאיץ את התפתחות התופעה. קרטוקונוס מתגלה בדרך כלל בשנות העשרה או העשרים לחיים, אך יכול להתחיל גם בילדות.

מהם הסימפטומים של קרטוקונוס (קרנית חרוטית)

תהליך הידקקות הקרנית בקרטוקונוס גורם לשינויים מתמשכים ורציפים השינוי מספר המשקפיים ולאסטיגמטיזם לא סדיר – קוצר ראיה גבוה. שינויים אלה גורמים לירידה הדרגתית בראייה, ראייה כפולה, הילות וסנוורים, עיוות ראייה וקוצר ראייה מתקדם. 

לעתים קרובות, שינויים אלה יובילו לחוסר יכולת להתאים משקפיים או עדשות מגע רכות. לעיתים, אם הקרנית נעשית דקה מדי, יכול להתפתח הידרופס הגורם לבצקת קרנית פתאומית ואובדן ראיה פתאומי.

כיצד מאבחנים קרטוקונוס (קרנית חרוטית)

ניתן לאבחן קרטוקונוס על ידי בדיקת עיניים ובדיקת הדמיה של הקרנית. הבדיקה הנפוצה ביותר לאבחון קרטוקונוס נקראת טופוגרפיה.

 בבדיקה זו נמדדת עקמומיות פני השטח של העין ונוצרת “מפה” צבעונית של הקרנית. קרטוקונוס גורם לשינויים מאוד ברורים במראה המפות הללו, כך שניתן לאתר בקלות ולבצע אבחנה.

 בדיקה נוספת נקראת טומוגרפיה שהיא טכנולוגיה חדשה יותר המאפשרת למצוא קרטוקונוס מוקדם יותר, עוד לפני השינויים בטופוגרפיה.

 במרכז העיניים שלנו קיים מכשיר מאוד מתקדם לאיבחון קרטוקונוס הנקרא מכשיר פנטאקאם. מכשיר זה מבצע טומוגרפיה של הקרנית ויוצר מפות שונות לאבחון קרטוקונוס. המכשיר גם יודע לכמת את דרגת הקרטוקונוס ויכול לעקוב אחרי השינויים הקטנים ביותר.

כיצד מטפלים בקרטוקונוס

שתי המטרות העיקריות בטיפול בקרטוקונוס הן:

  • ייצוב הקרנית ומניעת התדרדרות המחלה.
  • שיפור הראיה.

המטרה הראשונה, ייצוב הקרנית ומניעת התדרדרות המחלה. את זה משיגים על ידי טיפול מיוחד חדיש ומתקדם שבו מבצעים ייצוב של הקרנית על מנת למנוע המשך הידקקות הקרנית והמשך החמרה של המחלה. הטיפול נקרא טיפול צילוב קרנית, קרוסלינקינג Crosslinking. טיפול צילוב קרנית מומלץ, בהתאם למצב ועובי הקרנית והגיל, לכמעט כל חולה שמאובחן עם קרטוקונוס. מומלץ לבצע את הפרוצדורה מוקדם ככל האפשר. 

יש לזכור שפרוצדורה זו לא באה לתקן את הראיה אלא לעצור או להאט את התקדמות הקרטוקונוס. הפרוצדורה נועדה לחזק את הקשרים בין סיבי הקולגן של הקרנית לחלבונים הסובבים, דבר אשר יכול להאט או לעצור את הקרנית מלהידקק ומלהתקמר עוד יותר. טיפול זה מומלץ לחולים עם קרטוקונוס מוקדם או מתקדם קל. פעולת הצילוב (קרוסלינקינג) היא פעולה פשוטה ובטוחה ומבוצעת באשפוז יום.

במרכז העיניים שלנו קיים מכשיר צילוב קרנית המתקדם ביותר בעולם, מכשיר AVEDRO. המכשיר נותן את האפשרות לבצע את הפרוצדורה בצורה הבטוחה ביותר ובמהירות רבה. ניתן לבצע את הפרוצדורה תוך מספר דקות עם החלמה מהירה והצלחה גבוהה. הפרוצדורה מבוצעת תחת הרדמה מקומית לעין בטיפות הרדמה, טיפות וויטמין בי-2 (Vitamin B2) מטופטפות לעין ואור אולטראויוליט מוקרן על הקרנית למשך דקות ספורות. פרוצדורה זו היא קצרה ובטוחה מאוד.

 המטרה השנייה בטיפול בקרטוקונוס היא שיפור הראיה. אפשר לשפר ראיה בקרטוקונוס בהתאם למצב הקרנית, העובי, צילינדר , המספרים שיש ודרגת הקרטוקונוס. בשלבים המוקדמים של המחלה ניתן לתקן את הראייה באמצעות משקפי ראייה רגילים או עדשות מגע רכות. במקרים מתקדמים יותר, הטיפול לשיפור הראיה הוא בעדשות מגע קשות, עדשות מגע סקלרליות או סימי-סקלרליות, עדשות soft-k  או עדשות היברידיות. אצל אנשים שלא מסתדרים עם עדשות מגע ניתן לבצע השתלת עדשה תוך עינית מסוגים שונים. במקרים חמורים, בהם לא ניתן להרכיב עדשות מגע או במצב שיש צלקות בקרנית, מומלץ לבצע השתלת קרנית.

השתלת קרנית לחולי קרטוקונוס

במקרים שבהם כבר לא ניתן לתקן את הראייה באמצעות משקפיים או עדשות מגע, או במקרים בהם הקרנית תלולה ודקה מאוד, או במקרים בהם מתפתחות  צלקות בקרנית העין, ניתן לבצע השתלת קרנית. חולה קרקטוקונוס העובר השתלת קרנית חווה בדרך כלל ראייה משופרת, אם כי יתכן שייקח יותר משנה עד שהראיה תתייצב והמטופל יוכל להיעזר  במשקפיים או עדשות מגע חדשות. חלק מהמטופלים עדיין זקוקים לעדשת מגע מיוחדת לאחר השתלת הקרנית כדי להשיג את הראייה הטובה ביותר שלהם.

אילו סוגים של השתלות קרנית מתאימים לחולי קרטוקונוס

אילו סוגים של השתלות קרנית מתאימים לחולי קרטוקונוס ישנם שני סוגים עיקריים של השתלות קרנית המתאימים לחולי קקרטוקונוס, ובהתאם למצב הקרנית שלך, ד”ר נאסר ימליץ לך מה הטוב ביותר בעבורך: דאלק (DALK): בניתוח זה מוסר רק החלק הקדמי של הקרנית ומוחלף ברקמת קרנית מתורם. החלק האחורי, המכיל את שכבת רקמת האנדותל, שהיא חשובה מאוד לבריאות הקרנית, אינו מוחלף. 

מספר מחקרים מראים פחות דחייה לשתל הקרנית עם סוג זה של השתלה לעומת PKP. פי.קי.פי (PKP): בניתוח זה מוחלפת הקרנית בשלמותה ברקמת קרנית שלמה מתורם. או עוד על השתלות הקרנית  בקישור הזה. 

מה זה קרטוקונוס (קרנית חרוטית)
דילוג לתוכן