fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

ניתוח קטרקט (הסרת ירוד) בחולי ניסטגמוס (ריצוד עיניים)

מה זה ריצוד עיניים (ניסטגמוס)?

הרבה אנשים סובלים מניסטגמוס או מה שנקרא ריצוד עיניים. ניסטגמוס הוא מצב שבו יש תנועות עיניים לא רצוניות ובאופן מתמיד העיניים נעות באופן לא רצוני וללא שליטה. ברוב המקרים, העיניים נעות בכיוון האופקי, ימינה שמאלה בצורה מרצדת, אך במצבים אחרים העיניים זזות בצורה אנכית או בצורה מעגלית. ניסטגמוס בד”כ מלווה בראיה ירודה ולא איכותית ורוב המטופלים שסובלים מניסטגמוס מרכיבים משקפיים. למטופלים אלו יש גם רגישות לאור, הם חשים שהעולם רועד, סובלים מסחרחורות ובעיות ראייה אחרות. 

ניסטגמוס הוא בד”כ מצב מולד, ונגרם עקב מחלות שונות בעיניים. מלבד הראיה הירודה שסובלים  ממנה מטופלי ניסטגמוס, יש עוד שני דברים מאוד משמעותיים שמפריעים למטופלי ניסטגמוס. הדבר הראשון הוא שרוב המטופלים לא יכולים לקבל רישיון נהיגה בגלל הראיה הירודה, משמעות הדבר היא שהם לא עצמאיים בהתניידות. הדבר השני הוא הפגיעה בדימוי העצמי אצל חלק מהמטופלים עקב הניסטגמוס. פה בעצם התערבותנו כרופאים לטיפול בנסיטגמוס היא מאוד משמעותית וחיונית לעזור למטופלים הללו לקבל רישיון נהיגה ולחיות אורח חיים נורמלי ללא הגבלות ובעצמאות מלאה. בנוסף, התערבותנו גם משפרת דימוי עצמי ומגבירה ביטחון עצמי.

מה זה קטרקט (ירוד)

קטרקט הינה עכירות של עדשת העין השקופה בדרך כלל באופן טבעי. קטרקט נגרם עקב שינויים כימיים ומבניים בתוך עדשת העין. שינויים אלו קורים בד״כ עם הגיל אבל גם עקב סוכרת, תרופות, מחלות גנטיות, טראומה לעין, קרינה, עישון וסיבות אחרות. קטרקט יכול לגרום לראיה ירודה, ראיה מטושטשת, רגישות לאור, ירידה בראיית לילה, שינויים בראיית צבעים וצורך ביותר אור לקריאה.

האם הקטרקט מחמיר תסמיני ראיה בחולי ניסטגמוס?

בהחלט כן. בחולי ניסטגמוס במיוחד, קטרקט יכול לגרום להחמרה בחדות הריאה ואיכות הראיה. בנוסף, קטרקט יכול לגרום להחמרה בעוצמת הריצוד, הרעד והסנוור.

האם ניתן לבצע ניתוח קטרקט בחולי ניסטגמוס (ריצוד עיניים) ובאיזה הרדמה?

בהחלט כן. עצם העובדה שיש ניסטגמוס (ריצוד עיניים) אינה מונעת ואינה מחסום בפני הסרת הירוד וביצוע הניתוח. להיפך, קיום קטרקט בחולי ניסטגמוס הינו גורם משמעותי להחמרה ביכולת הראייה ממילא ויש הכרח להוציאו. 

ניתן לשלוט בריצוד במהלך הניתוח ולבצע את הניתוח בבטחה ובהצלחה רבה. יש רופאים שמעדיפים לעשות ניתוח בהרדמה כללית או בהזרקת חומר משתק מאחורי גלגל העין, אך ברוב המוחלט של המקרים אין צורך בכך.

 ד”ר נאסר מבצע את הניתוח בהרדמה מקומית, בטיפות בלבד, ללא הזרקות וללא הרדמה כלל. בנוסף, משתמש בשיטות הכי מתקדמות להסרת הקטרקט. הניתוח הוא בטוח ביותר עם אחוזי הצלחה גבוהים.

איזה בדיקות מטופל ניסטגמוס צריך לבצע על מנת לעבור ניתוח לייזר להסרת משקפיים?

מומלץ לעשות בדיקת עיניים מלאה כולל בדיקת ראיה, בדיקת רפרקציה מלאה, בדיקת מיפוי קרנית, בדיקת מיפוי רשתית, בדיקת עיניים בהרחבה ומדידות לעדשה ע”י מומחה לניסטגמוס כמו ד”ר עורואה נאסר. בהתאם לבדיקות הנ”ל, ד״ר נאסר יעזור לכם לבחור בניתוח ובעדשה המתאימים והבטוחים ביותר בשבילכם.

האם סיבת הניסטגמוס משנה במקרה ניתוח קטרקט?

לא. ניתן לבצע הניתוח ללא התייחסות לסיבת ריצוד העיניים.

איזו סוגי ניתוח קטרקט מומלץ לחולי ניסטגמוס?

כאמור, הטיפול בקטרקט הוא בד״כ ניתוחי. במהלך הניתוח הקטרקט מוסר יחד עם כל העדשה הטבעית ועדשה תוך עינית מלאכותית מושתלת במקום העדשה הטבעית של העין. קיימים כמה סוגים של עדשות שאפשר להשתיל. בחולי ניסטגמוס במיוחד, בחירת סוג העדשה והניתוח יעשה בהתאמה אישית ועל בסיס הנתונים בבדיקת העיניים, המדידות, פוטנציאל הראיה ואורח החיים.

 עדשות מונופוקליות: סוג עדשה זה מספק נקודת מיקוד אחת (מונופוקל). מספר העדשה שנבחר יוצר נקודת מיקוד אחת לרחוק או לקרוב (לקריאה) אך לא שניהם ביחד (מונובישין monovision). החלטה על איזה נקודת מיקוד מכוונת העדשה המושתלת תקבע על ידי המטופל.

 עדשות מולטיפוקליות: עדשות אלו מספקות שתי נקודות מיקוד, לרחוק ולקרוב. עדשות אלו מצוינות למטופלים שלא רוצים להישאר עם משקפיים, לרחוק או לקרוב, לאחר ניתוח קטרקט. עדשות טוריות: עדשות אלו מתקנות אסטיגמטיזם (צילינדר) ועוזרות למטופלים לראות יותר טוב לאחר ניתוח קטרקט. עדשות אלו יכולות להיות משולבות עם עדשות מונופוקליות או מולטיפוקליות.

איך ניתוח הקטרקט בחולי ניסטגמוס מבוצע ע״י ד״ר נאסר?

 

 

ניתוח הקטרקט עם ד״ר נאסר מבוצע ללא תפרים, ללא צלקות נראות לעין, תחת הרדמה מקומית, ללא כאבים וההחלמה מהירה. הניתוח מבוצע באשפוז יום ותחת הרדמה מקומית ע״י טיפות עיניים. לפעמים נותנים תרופת הרגעה לפני הניתוח לצורך הרגעה. המטופל/ת ער/ה לאורך כל הניתוח וניתן לשמוע את ד״ר נאסר מדבר אליך ואל הצוות שלו ומרגיע. במהלך הניתוח העדשה העכורה מוצאת מהעין ועדשה מסיליקון מושתלת במקומה, ללא תפרים. בסוף הניתוח מגן שקוף מונח על העין. המטופל ישוב לביתו מיד לאחר הניתוח עם הנחיות ברורות והזמנה לבדיקה במרפאה יום למחרת. 

ניתוח קטרקט (הסרת ירוד) בחולי ניסטגמוס (ריצוד עיניים)
דילוג לתוכן