fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

ניתוח קטרקט בשיטת מונובישין

מה זה קטרקט (ירוד) ואיך מטפלים בו?

קטרקט  הינה תופעת עכירות של עדשת העין השקופה באופן טבעי. קטרקט יכול לגרום לראיה ירודה עד כדי עיוורון, ראיה מטושטשת, רגישות לאור, סנוור, הילות, ירידה בראיית לילה, שינויים בראיית צבעים וצורך ביותר אור לקריאה. הטיפול בקטרקט מבוצע בניתוח פשוט ומהיר ובהרדמה מקומית. במהלך הניתוח, הקטרקט מוסר יחד עם כל העדשה הטבעית ועדשה תוך עינית מלאכותית מושתלת במקום העדשה הטבעית של העין.

האם חייבים להשתיל עדשה במהלך ניתוח קטרקט?

בהחלט כן. קטרטק מתפתח בתוך העדשה הטבעית של העין ויוצר עכירות של העדשה הטבעית של העין המאפשרת  ראיה טובה. כשמדברים על הסרת קטרקט (ירוד), הכוונה היא להסרת העדשה העכורה (הקטרקט). 

כלומר קטרקט ועדשה טבעית הם לא דברים שונים, אלא שקטרקט הוא בעצם עדשה עכורה. מכיוון שתפקיד העדשה הוא לאפשר ראיה טובה, אם מסירים אותה במהלך ניתוח קטרקט חייבים להשתיל עדשה מלאכותות במקומה כדי שתאפשר ראיה טובה. במהלך ניתוח קטרקט, לא רק הקטרקט עצמו מוסר, אלא יחד איתו מוסרת העדשה הטבעית של העין

אילו עדשות ניתן להשתיל במקום העדשה הטבעית במהלך ניתוח קטרקט?

כאמור, במהלך ניתוח קטרקט חייבים להשתיל עדשה מלאכותית תוך עינית על מנת לקבל ראיה טובה לאחר הניתוח. קיימים כמה סוגים של עדשות שניתן להשתיל ומיוצרות ע”י חברות שונות מקומיות בינלאומיות. שקיימות עדשות מונופוקליות, סוג עדשה זה מספק נקודת מיקוד אחת (מפה בא השם מונופוקלית) ועדשות מולטיפוקליות, עדשות אלו מספקות כמה נקודות מיקוד, לרחוק, מרחק ביניים ולקרוב. ישנן גם עדשות טוריות מתקנות אסטיגמטיזם (צילינדיר).

מזה שיטת מונובישין ומתי כדאי לשקול אותה?

החיסרון העיקרי של העדשות המונופוקליות הוא שסוג עדשה זה מספק נקודת מיקוד אחת (מונופוקל). מספר העדשה שנבחר יוצר נקודת מיקוד אחת לרחוק או לקרוב (לקריאה) אך לא לשניהם ביחד. דבר כזה יוצר מצב בו המטופל יצטרך משקפיים לאחר הניתוח לקרוב או לרחוק בהתאם לנקודת המיקוד של העדשה שנבחרה. אם בוחרים עדשה עם מיקוד לרחוק, המטופל יראה טוב לרחוק ללא משקפיים אבל יזדקק משקפי קריאה. 

ולהפך, אם מטופל בוחר עדשה עם מיקוד לקרוב, יראה טוב לקרוב אבל יזדקק למשקפיים עבור ראיה למרחק. לעומת זאת עדשות מולטיפוקליות מספקות לפחות שלוש נקודות מיקוד, לרחוק, מרחק מחשב ולקרוב.

 השתלת עדשות אלו פותרת את המטופל מהרכבת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט.  אבל לא כל מטופל מתאים להשתלת עדשה מולטיפוקלית מסיבות שונות. בעיות ברשתית, בעיות בקרנית, יובש בעיניים או מצבים שונים יכולים למנוע השתלת עדשה מולטיפוקלית. 

מטופלים אלו עדיין יכולים להיפטר ממשקפיים לאחר ניתוח וזה ע”י כוונון העין הדומיננטית לרחוק בשימוש בעדשה מונופוקלית רגילה, וכוונון העין הלא דומיננטית לקרוב בשימוש בעדשה מונופוקלית. בשיטה זו שתי העיניים עובדות יחד והראיה לקרוב וגם לרחוק מצוינת ללא צורך במשקפיים. ולכן שיטה זו מתאימה לאלו שרוצים להיפטר ממשקפיים לאחר ניתוח קטרקט אך לא מתאימים לעדשה מולטיפוקלית.

כיצד ניתוח הקטרקט מבוצע ע״י ד״ר נאסר?

 

הניתוח מבוצע ללא תפרים, ללא צלקות נראות לעין, תחת הרדמה מקומית, ללא כאבים ולאחריו  החלמה מהירה. הניתוח מבוצע באשפוז יום ותחת הרדמה מקומית ע״י טיפות עיניים בלבד. לפעמים נותנים תרופת הרגעה לפני הניתוח כדי שלהפחית לחץ. המטופל נשאר ער לאורך כל הניתוח ושומע את ד״ר נאסר מדבר אליו ואל הצוות המנתח. במהלך הניתוח העדשה העכורה מוצאת מהעין ועדשה מסיליקון מושתלת במקומה. לא יהיו תפרים. בסוף הניתוח מגן שקוף מונח על העין. המטופל ישוב לביתו  מיד לאחר הניתוח עם הנחיות ברורות והזמנה לבדיקה במרפאה יום למחרת. תהליך ההחלמה והריפוי מהירים מאוד.

ניתוח קטרקט בשיטת מונוויז'ן​
דילוג לתוכן