fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום (מתקדמות) - עדשות מולטיפוקליות וטוריות

מה זה קטרקט (ירוד) ואיך מטפלים בו?

קטרקט הינה תופעת עכירות של עדשת העין השקופה באופן טבעי. קטרקט יכול לגרום לראיה ירודה עד כדי עיוורון, ראיה מטושטשת, רגישות לאור, סנוור, הילות, ירידה בראיית לילה, שינויים בראיית צבעים וצורך ביותר אור לקריאה. הטיפול בקטרקט הוא על ידי ניתוח פשוט ומהיר ובהרדמה מקומית. במהלך הניתוח, הקטרקט מוסר יחד עם כל העדשה הטבעית ועדשה תוך עינית מלאכותית מושתלת במקום העדשה הטבעית של העין.

האם חייבים להשתיל עדשה במהלך ניתוח קטרקט?

בהחלט כן. קטרטק מתפתח בתוך העדשה הטבעית של העין  ויוצר עכירות של העדשה הטבעית של העין המאפשרת  ראיה טובה. כשמדברים על הסרת קטרקט (ירוד), הכוונה היא להסרת העדשה העכורה (הקטרקט). 

כלומר קטרקט טעדשה טבעית הם לא דברים שונים, אלא שקטרקט הוא בעצם עדשה עכורה. מכיוון שתפקיד העדשה הוא  לאפשר ראיה טובה, אם מסירים אותה במהלך ניתוח קטרקט אז חייבים להשתיל עדשה מלאכותות כדי  שתאפשר ראיה טובה. במהלך ניתוח קטרקט, לא רק הקטרקט עצמו מוסר, אלא יחד איתו מוסרת העדשה הטבעית של העין.

אילו עדשות ניתן להשתיל במקום העדשה הטבעית במהלך ניתוח קטרקט?

כאמור, במהלך ניתוח קטרקט חייבים להשתיל עדשה מלאכותית תוך עינית על מנת לקבל ראיה טובה לאחר הניתוח. קיימים כמה סוגים של עדשות שניתן להשתיל ומיוצרות ע”י חברות שונות מקומיות בינלאומית. שקיימות  עדשות מונופוקליות, סוג עדשה זה מספק נקודת מיקוד אחת (מפה בא השם מונופוקלית) ועדשות מולטיפוקליות, עדשות אלו מספקות כמה נקודות מיקוד, לרחוק, מרחק ביניים ולקרוב.

  ישנן גם עדשות טוריות, עדשות מתקנות אסטיגמטיזם (צילינדיר). החיסרון העיקרי של העדשות המונופוקליות הוא שסוג עדשה זה מספק נקודת מיקוד אחת (מונופוקל). מספר העדשה שנבחר יוצר נקודת מיקוד אחת לרחוק או לקרוב (לקריאה) אך לא לשניהם ביחד.

 דבר כזה יוצר מצב בו המטופל יצטרך משקפיים לאחר הניתוח לקרוב או לרחוק בהתאם לנקודת המיקוד של העדשה שנבחרה. אם בוחרים עדשה עם מיקוד לרחוק, המטופל יראה טוב לרחוק ללא משקפיים אבל יזדקק למשקפי קריאה. ולהיפך, אם מטופל בוחר  עדשה עם מיקוד לקרוב, יראה טוב לקרוב אבל יזדקק למשקפיים עבור ראיה למרחק.

מה זה עדשות פרימיום (מתקדמות) - עדשות מולטיפוקליות וטוריות

עדשות פרמיום הן  עדשות מתקדמות שנותנות פתרון מצוין לראיה אחרי ניתוח קטרקט. עדשות אלו הן עדשות מולטיפוקליות, עדשות מולטיפוקליות טוריות, או עדשות טוריות בלבד. עדשות מולטיפוקליות, הן עדשות שמספקות לפחות שלוש נקודות מיקוד, לרחוק, מרחק מחשב ולקרוב.

 השתלת עדשות אלו פוטרת את המטופל מהרכבת משקפיים לאחר ניתוח קטרקט. עדשות אלו, לאחר השתלתן מאפשרות  ראיה מצוינת לקרוב ורחוק ללא צורך במשקפיים ולכן הן מצוינות למטופלים שלא רוצים להישאר עם משקפיים, לרחוק או לקרוב, לאחר הניתוח. 

הסוג השני של עדשות פרמיום הן עדשות טוריות. עדשות טוריות הן עדשות שמתקנות אסטיגמטיזם (צילינדר) לכל המרחקים, גם לקרוב וגם לרחוק. תיקון הצילינדר ע”י עדשות אלו עוזר למטופלים לראות יותר טוב לאחר ניתוח קטרקט. 

הסוג השלישי של עדשות פרימיום הינו  עדשות מולטיפוקליות טוריות . העדשות האלו מספקות לפחות שלוש נקודות מיקוד, לרחוק, מרחק מחשב ולקרוב ובנוסף מתקנות אסטיגמטיזם (צילינדיר) לכל המרחקים, גם לקרוב וגם לרחוק. אצל אנשים שיש להן צילינדיר, עדשות אלו, מאפשרות, לאחר השתלתן, ראיה מצוינת לקרוב ורחוק ללא צורך במשקפיים.

איך ניתוח הקטרקט מבוצע ע״י ד״ר נאסר?

הניתוח מבוצע ע”י ד”ר נאסר ללא תפרים, ללא צלקות נראות לעין, תחת הרדמה מקומית, ללא כאבים ולאחריו החלמה מהירה. הניתוח מבוצע באשפוז יום ותחת הרדמה מקומית ע״י טיפות עיניים בלבד. לפעמים אנו נותנים תרופת הרגעה לפני הניתוח כדי להפחית לחץ. 

המטופל יהיה ער לאורך כל הניתוח וישמע  את ד״ר נאסר מדבר אליו ואל הצוות המנתח. במהלך הניתוח העדשה העכורה מוצאת מהעין ועדשה מסיליקון מושתלת במקומה. לא יהיו תפרים. בסוף הניתוח מגן שקוף מונח על העין. המטופל ישוב לביתו מיד לאחר הניתוח עם הנחיות ברורות והזמנה לבדיקה במרפאה יום למחרת. תהליך ההחלמה והריפוי מהירים מאוד.

ניתוח קטרקט עם עדשות פרימיום (מתקדמות) - עדשות מולטיפוקליות וטוריות
דילוג לתוכן