fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

קטרקט (ירוד) בילדים

קטרקט אצל ילדים או יילודים הוא בעצם טשטוש או לובן בעדשת העין, שהיא בדרך כלל שקופה באופן טבעי. בניגוד למבוגרים, הטשטוש בעדשה מופיע בלידה, בשבועות או בחודשים הראשונים לאחר הלידה.

 

כיצד קטרקט (ירוד) משפיע על ראיית הילד/ה?

כאשר יש קטרקט לאחר הלידה או כאשר הוא מופיע שבועות ספורים לאחר הלידה, הוא חוסם את כניסת האור לעין וכך מוביל לעיוורון בגיל מוקדם ולחוסר ההתפתחות אזורי הראיה במוח אצל הילד. אם לא מטפלים בקטרקט מיד לאחר הלידה או עם הגילוי, הדבר עלול להוביל לעיוורון תמידי ולתופעות אחרות בעין.

אבחון קטרקט (ירוד) אצל ילדים

ניתן לאבחן קטרקט מיד לאחר הלידה או בהמשך החיים. הקטרקט יכול להיות בעין אחת או בשתי העיניים. בדרך כלל האבחנה נעשית במהלך בדיקת ההתפתחות של הילד לאחר הלידה או בגיל של כמה שבועות. לעיתים האם שמה לב שהאישון נראה לבן ולא שחור. במקרה זה העדשה לבנה, לא שקופה ואנחנו רואים שהאישון נראה לבן, ולא שחור.

גורמים לקטרקט (ירוד) אצל ילדים

הגורמים לקטרקט אצל ילדים יכולים להיות תורשתיים, גנטיים, מחלות זיהומיות או חלק מתסמונת רפואית.

 

טיפול בקטרקט אצל בילדים

יש להסיר את הקטרקט החוסם את הראייה מוקדם ככל האפשר ובשבועות הראשונים לחיים, על מנת לאפשר להתפתחות ראייה תקינה. קטרקט בילדים מוסר בדרך כלל על ידי ניתוח. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית. במהלך הניתוח מסירים את כל הקטרקט והעדשה הטבעית. בהתאם לגיל הילד, ניתן או לא להשתיל עדשה מלאכותית בעין במקום העדשה הרגילה במהלך הניתוח.

 

 

מדוע חשוב לבצע את הניתוח מוקדם?

כאשר לילד יש קטרקט, חשוב לבצע את הניתוח בשלב מוקדם של חייו, מכיוון שהחודשים הראשונים נחוצים להתפתחותם ולצמיחתם של אזורי הראיה במוח. ישנה תקופה קריטית, בדרך כלל עד 3 חודשים, שבה מתפתחים האזורים הראייתיים במוח התינוק בתגובה לתמונה ברורה שמגיעה מהעין. הראייה בעין הסובלת מקטרקט היא מטושטשת ומעוותת וכך העין משדרת תמונה לא ברורה למוח ולכן אזורי הראייה אינם מתפתחים במוח, מה שמוביל לעיוורון, פזילה ועין עצלה.

 

מה הן אפשרויות הצלת הראיה אצל ילדים עם קטרקט שעברו ניתוח קטרקט?

ילדים שעברו את הניתוח וטופלו מוקדם ותוך שבועות לאחר האבחון, שיעור ההצלחה הוא גדול מאוד. אם המצב לא מטופל, הדבר מוביל לעיוורון.

 

דילוג לתוכן