fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

ניתוחי השתלת קרנית

מהי הקרנית?

הקרנית היא המבנה השקוף המרכזי בקדמת העין דרכו אנו רואים. בדרך כלל הקרנית שקופה וחלקה, אך מספר מצבים או טראומה לעין עלולים לגרום לקרנית להצטלק או להיות עכורה וכתוצאה מכך מתפתח אובדן ראייה. ישנן חמש שכבות לקרנית, ולכל אחת מהן תפקיד מוגדר.

השתלת קרנית

מספר מצבים או טראומה לעין עלולים לגרום לקרנית להצטלק או להיות עכורה וכתוצאה מכך מתפתח אובדן ראייה. ניתן לתקן בעיה זו על ידי השתלת קרנית בה מסירים חלק משכבות הקרנית או את כל הקרנית, ומחליפים ברקמת קרנית מתורם. ההשתלה נועדה להחזיר את הראייה. ניתוח השתלת קרנית הוא הליך כירורגי בסיכון נמוך יחסית. השתלת קרנית היא ניתוח ההשתלה הנפוץ ביותר בין ניתוחי השתלות איברים המבוצעים כיום ובעלת אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר. קיימות מספר שיטות שונות להשתלת קרנית העוזרות להחזיר את הראייה בקרב חולים הסובלים מבעיות בקרנית, וכולן מתבצעות בדרך כלל בהרדמה מקומית או כללית.

מי מועמד להשתלת קרנית?

מטרת השתלת הקרנית היא לשפר את הראייה הירודה. חולים שהראיה שלהם ירודה בגלל קרנית עם צלקות, בצקת בקרנית, עכירות בקרנית, קרטוקונוס מתקדם, ניוון קרנית ומצבי קרנית אחרים הם מועמדים. לעיתים נדירות, הניתוח מבוצע לטיפול בזיהום כרוני בקרנית או מסיבות קוסמטיות.

סוגי השתלת קרנית

קיימות מספר שיטות שונות להשתלת קרנית העוזרות להחזיר את הראייה בקרב חולים הסובלים מבעיות בקרנית.

דימיק (DMEK)

בניתוח זה, השכבות הפנימיות הלא תקינות של הקרנית מוסרות ומוחלפות עם שתל קרנית דק ובריא מאוד מתורם אנושי. שאר הקרנית של המטופל לא מוסרת. עובי השתל בדימיק (DMEK) הוא בדרך כלל כמה מיקרונים. החתכים הם קטנים, ההחלמה מהירה והסיכון לדחיית שתל נמוך.

דיסיק (DSEK)

בניתוח זה, השכבות הפנימיות הלא תקינות של הקרנית מוסרות ומוחלפות עם שתל קרנית דק ובריא מאוד מתורם אנושי, אם כי השתל עבה יותר מאשר זה של הדימיק (DMEK). שתל הדיסיק (DSEK) הוא בדרך כלל בעובי של עד 150 מיקרון. החתכים הם קטנים, ההחלמה מהירה והסיכון לדחיית שתל נמוך.

דאלק (DALK)

בניתוח זה, רק השכבות החיצוניות ביותר של הקרנית מוסרות ומוחלפות בשתל קרנית מתאים, תוך שמירה על השכבות הפנימיות הבריאות והמתפקדות.  המועמדים לניתוח זה הם חולים הסובלים מנזק רק בחלק החיצוני של הקרנית כמו קרטוקונוס, צלקות קרנית קדמיות ומצבים אחרים.

פי.קי.פי (PKP)

בניתוח זה מוחלפת הקרנית הפגועה בקרנית של תורם אנושי. הקרנית, עם כל השכבות שלה, מוחלפת. המועמדים לביצוע ניתוח זה הם חולים שיש להם נזק לכל שכבות הקרנית כמו בפגיעות בעיניים, סוגים ספציפיים של מחלות קרנית, קרטוקונוס ומצבים אחרים. בעוד שהניתוח יעיל מאוד לתיקון הראייה, אך הליך זה טומן בחובו יותר סיכונים לדחיית השתל מאשר השתלות קרנית חלקית. עם זאת אחוזי הדחיה והכשל עדיין נמוכים.

אחוזי ההצלחה של ניתוח השתלת קרנית

מרבית השתלות הקרנית מצליחות. אחוזי ההצלחה הם גבוהים ואחוזי הדחיה הם נמוכים ברוב סוגי השתלים. אחוזי הדחיה קטנים יותר בהשתלות קרנית חלקיות (דימיק DMEK, דיסיק DSEK) לעומת השתלה מלאה (פי.קי.פי PKP). בחלק קטן מהמקרים, רקמת הקרנית החדשה נדחית על ידי הגוף למרות שהניתוח היה מוצלח וכל התרופות נלקחו כראוי. הדרך הטובה ביותר להימנע מבעיות לאחר השתלת קרנית היא למלא אחר כל העצות של הרופא, כולל שימוש בכל התרופות כמומלץ ושמירה על כל פגישות המעקב.

דילוג לתוכן