fbpx

מרכז אוראסיס לרפואת עיניים | ד"ר עורואה נאסר MD MPH

ביטוח_ישיר
מגדל
מנורה
ביטוח 2

הסרת משקפיים בקרטוקונוס (קרנית חרוטית)

רבים מהמטופלים אשר סובלים ממחלת הקרטוקונוס מעוניינים בהסרת משקפיים בלייזר. ברוב המקרים הם מקבלים תשובה שלילית שלא ניתן לבצע לייזר ונשארים עם משקפיים כל החיים שלהם, לכאורה. לאחרונה עם כניסת טכנולוגיות ועדשות מתקדמות, ניתן להסיר את המשקפיים למטופלים עם קרטוקונוס.

מה זה קרטוקונוס (קרנית חרוטית)?

קרטוקונוס הוא מצב בו הקרנית מאבדת את הצורה הטבעית שלה ומתחילה לבלוט קדימה עד שמקבלת צורת קון (קונוס). עם הזמן הקרנית  הופכת דקה  ונוצר אסטיגמטיזם (צילינדר) לא סדיר ומיופיה גבוהה (קוצר ראיה) יחד עם שינויים מתמשכים במרשם המשקפיים. במידה  והתופעה לא מטופלת, יכולים להתפתח איבוד ראיה ועיוורון.

 

למה לייזר להסרת משקפיים לא מתאים למטופלים עם קרטוקונוס (קרנית חרוטית)?

בלייזר להסרת משקפיים משתמשים בלייזר מיוחד, מדויק ובעל אורך גל ספציפי. לייזר זה מחליש קשרים בין סיבי הקרנית וכך בעצם ניתן לעצב מחדש את פני הקרנית ולבטל מספרים. אפשר לבצע לייזר להסרת משקפיים עד מספרים מסוימים (בד”כ לא מעבר למינוס 10) וגם עד צילינדר מסוים (בד”כ עד 4-6 צילינדיר). הלייזר מתאים לצילינדר סדיר אבל לא לצילינדר לא סדיר. 

בקרטוקונוס קיים אסטיגמטיזם (צילינדר) לא סדיר שמלווה בד”כ במספרים גבוהים (רוחק ראיה גבוה). ולכן לייזר לא יתאים לתיקון צילינדר וגם לתיקון המספרים בקרטוקונוס. בנוסף לכך , ביצוע לייזר במטופלים עם קרטוקונוס, הסובלים מקשרי קרנית חלשים, יחליש עוד יותר את הקרנית ויכול לגרום להדקקות נוספת והחמרת הקרטוקונוס. לכן אנו לא ממליצים למטופלים עם קרנית חרוטית ניתוח לייזר להסרת משקפיים. 

איך נפטרים ממשקפיים במטופלים עם קרטוקונוס?

במטופלים עם קרטוקונוס, הלייזר כאמור לא אופציה. אבל בכל זאת ניתן להיפטר ממשקפיים על ידי טכנולוגיות ניתוחיות חדשות ועדשות תוך עיניות מתקדמות. קיימות שתי אפשרויות: 

– ניתוח השתלת עדשה מסוג ICL או ARTISAN: ניתוח זה הוא אפשרות מצוינת להיפטר ממשקפיים למטופלים צעירים בעיקר, בד”כ מתחת לגיל 40. בניתוח זה, עדשה מסיליקון, כמו עדשת מגע, קטנה ודקה מושתלת לתוך העין מאחור או בקדמת  הקשתית (החלק הצבוע של העין). ניתוח זה יכול לטפל במספרים גבוהים וצילינדרים גבוהים עם תוצאות מצוינות ללא כל פגיעה בקרנית.  ההחלמה והריפוי הם מהירים ואחוזי ההצלחה גבוהים. 

ניתוח החלפת עדשה: ניתוח זה מומלץ למטופלים שאינם מתאימים לניתוח השתלת עדשה, או במטופלים מבוגרים, בד”כ מעל גיל 40. בניתוח זה, העדשה הטבעית של העין מוחלפת בעדשה תוך עינית מסיליקון כמו בניתוח קטרקט. בניתוח כזה אפשר להשתיל סוגים שונים של עדשות לתיקון מספרים גבוהים וצילינדרים גבוהים. אחוזי ההצלחה גבוהים ותקופת ההחלמה היא קצרה מאוד. 

 
הסרת משקפיים בחולי ניסטגמוס (ריצוד עיניים)
דילוג לתוכן